info@csontkovacsolas.hu  |  +3620/9-626-369

Nyolc étel, aminek egy pajzsmirigy szakértő a közelébe sem megy

Fern Olivia:
Nyolc étel, aminek egy pajzsmirigy szakértő a közelébe sem megy

Fordította:Mezei Elmira

Forrás: Fern Olivia: 8 Foods A Thyroid Expert Won’t Touch

Van rá esély, hogy Ön vagy valaki az ismerősei közül pajzsmirigybeteg. Bizonyos szakértők szerint a nők 30%-nál kialakul valamilyen pajzsmirigy betegség az élete során.

Egy autoimmun betegség képes kibillenteni az egyensúlyából a pajzsmirigyet, de az életmódtényezők (pl. a stressz és az étrend) ugyancsak fontos szerepet játszanak. A pajzsmirigy túlműködés hirtelen fogyást, rendhagyóan szapora szívdobogást és szorongást, míg a pajzsmirigy alulműködés székrekedést, mentális ködösséget, súlygyarapodást és extrém fáradtságot tud okozni.

Mióta diagnosztizált Hashimoto kórom (autoimmun eredetű pajzsmirigy alulműködés) van, megtanultam, hogy miként tudom kiegyensúlyozni a pajzsmirigyem működését és leküzdeni az olyan tüneteket, mint a ködös agy, az izommerevség, a fáradtság és a hízás. A következőkben felsorolt nyolc dolog elhagyása kulcsfontosságú volt a gyógyuláshoz vezető úton. Elsőre nehéznek tűnhet az összes kiváltó okot elhagyni, de ha türelmesek vagyunk önmagunkkal, akkor lépésről lépésre egyre jobban fogjuk érezni magunkat a bőrünkben. Ez pedig bőven megéri!

 

fernolivia3

1. Glutén

A pajzsmirigy problémák döntő többsége autoimmun eredetű, amely során az immunrendszer olyan antitesteket termel, amelyek a pajzsmirigy hibás működéséhez vezetnek. A glutén (bizonyos gabonákban, többek között a búzában található fehérje) utánozza a pajzsmirigy szerkezetét, és ez egy idő után nem csak a pajzsmirigy, hanem az emésztőrendszer és az immunrendszer működését is meggyengíti. Sok embernél, de a pajzsmirigy betegeknél különösen, súlyos gyulladást okoz a szervezetben. Bizonyos vizsgálatokban kimutatták, hogy gluténfogyasztás hatására az immunrendszer olyan antitesteket termel, amelyek a szervezetünk saját szerveit, szöveteit támadják meg.

A glutén elhagyása az étrendből segíthet helyreállítani a pajzsmirigy egészségét, és megelőzni egy újabb autoimmun betegség kialakulását. Glutén található a búzában, a rozsban, az árpában, a tönkölyben, a kamutban, és sokféle feldolgozott élelmiszerben.

Ha el van szánva, hogy javít a pajzsmirigye és az általános egészsége állapotán, akkor figyelmesen olvassa el a címkéket és hagyja el a glutént. Lehet, hogy a társasági élet szempontjából ez most komoly tehernek tűnik, de ha egyszer belejön a dologba és megtanul kiállni a saját egészségéért, azt fogja tapasztalni, hogy sokkal jobban érzi magát. Tehát megéri a fáradtságot!

2. A tejtermékek

Csakúgy, mint a glutén, a pajzsmirigybetegek körében a tejérzékenység is nagyon gyakori. A tejtermékek sokaknál nyálkásító hatásúak, és gyakori okai az irritábilis bélszindrómának, a puffadásnak és a refluxnak. A tejtermékekben található fehérje gyulladásfokozó a pajzsmirigyben és az emésztőrendszerben. Ez korlátozza a szervezet tápanyag felszívó és öngyógyító képességét. A tejtermékek a káros mikrobák, baktériumok, gombák szaporodását is elősegíthetik a belekben.

A tejtermékekben lévő fehérje a kazein, ami sokaknál éppen annyira ront az autoimmun betegségek állapotán, mint a glutén. Tejtermékek alatt az állati tejeket és az azokból készült sajtot, tejfölt, fagylaltot, joghurtot értjük. Az optimális egészség érdekében a gluténnal együtt legjobb teljesen elkerülni őket.

3. A szója

Mára a világ szójaállományának nagy része génmódosított. A szója nagyon nehezen emészthető, és ugyan elég jelentős fehérjetartalommal bír, a szójababban lévő enzim inhibitoroknak köszönhetően ennek csak egy töredéke képes felszívódni. A szójában található lektinek irritálják a bélnyálkahártyát, és fokozzák az áteresztő bélszindróma mértékét autoimmun betegekben. Mint ahogy bizonyos egyéb zöldségek és gabonák, a szója is hozzájárul a golyva kialakulásához, és megzavarja a jódfelvételt, ami a pajzsmirigy működés egyik kulcs eleme. A szója az ösztrogén hormon aktivitását is utánozhatja a szervezetben, és megzavarhatja a hormonműködést.

4. A cukor

A cukor emeli a gyulladásszintet a szervezetben és minden autoimmun betegségen ront. A cukor táplálja a belekben élő különféle patogéneket, valamint a bélfertőzéseket. Ha a bélnyálkahártyában elszaporodnak a káros mikrobák, akkor begyulladnak a belek, ami “áteresztő bélszindrómát” okoz. Ez pedig az autoimmun betegségek, így a Hashimoto és a Graves betegség egyik kiváltója és ösztönzője.

Sok cukros étel nemcsak, hogy nem tartalmaz hasznos tápanyagot, de a B vitaminokat is elrabolja a szervezettől, ami szükségtelen stresszt okoz. A cukorevés okozta inzulin kiugrások károsítják a pajzsmirigyet, plusz minél többet eszi valaki, annál inkább sóvárog utána! Ez egy ördögi kör. Mikor elhagytam a cukrot, az energiaszintem sokkal jobb lett és márnem voltam állandóan éhes.

Ha valami édesre vágynak, a stevia, az eritrit, a nyírfacukor (vagy a glicin) természetes édesítők. Szerény mennyiségben a nyers méz és a juharszirup is elfogadható.

5. Az ipari magolajok

Ez alatt értjük a kukorica-, a napraforgó-, a pórsáfrány-, a szója-, a gyapotmag-, a repce-, a szőlőmag-, a földimogyoró-, és a rizskorpa olajat. Ezekben az olajokban mind nagyon magas a többszörösen telítetlen zsírsavak szintje. A szervezetünknek szüksége van valamennyi többszörösen telítetlen zsírra, de a fent említett olajokkal az a probléma, hogy a hő és kémiai oldószerek használatával történő kivonatolás során sérülnek az érzékeny zsírok. Ha ezek után még főzünk is velük, az csak tovább rontja ezt a károsodást.

A károsodott zsiradékok nagymértékű gyulladást okoznak a szervezetben és megzavarják a hormonegyensúlyt. Szabadgyökökként viselkednek, és elhasználódást okoznak a szervekben és a szövetekben. Az étrendbe tanácsos a következő egészséges zsírokat beilleszteni: olíva-, makadámdió-és avokádó olaj, natúr diófélék, olajos magvak, olajos halak, avokádó, kókuszolaj, valamint legeltetett tehenektől származó vaj és ghí.

6. Feldolgozott élelmiszerek

Csak mert valami “gluténmentes” vagy “természetes” összetevőket tartalmaz, még nem jelenti azt, hogy nem silány minőségű étel. A feldolgozott élelmiszerekből, mint pl. a fehér kenyérből, a kekszekből és chipsekből kivonták a tápanyagokat, és tele vannak üres kalóriákkal, bár a gyártók azt állítják, hogy egészségesek. Tartsuk távol magunkat az előre csomagolt élelmiszerektől, szószoktól, öntetektől. Ezek általában tele vannak rejtett cukorral, növényi olajjal, és egyéb, a pajzsmirigyre nézve káros adalékanyaggal.

7. Génmódosított élelmiszerek

Hogy mi ez a felhajtás a génmódosított (GMO) élelmiszerek körül? A GMO élelmiszerek sokféle egészségi problémát okoznak, mivel a szervezet másképp dolgozza fel őket, mint a nem génkezelt élelmiszereket. A génmódosított kukorica vagy szója megváltoztatja a DNS-t, és az immunrendszer idegen anyagoknak látja a bennük lévő fehérjéket. Ez kivált egy immunreakciót, ami gyulladáshoz és a bélnyálkahártya pusztulásához vezet, ez pedig különféle egészségi problémákhoz, például pajzsmirigy betegséghez vezethet. Bizonyítékok vannak rá, hogy a GMO ételek fogyasztása potenciálisan kiválthat egy autoimmun reakciót, ami Graves betegséghez és Hashimoto kórhoz vezethet.

8. Felvágottak

A kommersz húsok tele vannak antibiotikummal, ami megzavarja a pajzsmirigy működését. Az elfogyasztott húsoknak bio minőségűnek kell lenniük. A felvágottak gyakran tele vannak szőlőcukorral, nitrátokkal, szulfátokkal. Többnyire rossz körülmények között tartott állatok húsából készülnek. Gyalázatos körülmények között élnek, növekedési hormonokkal, antibiotikumokkal, és egyéb gyógyszerekkel tömik őket. A felvágottak tele vannak nátrium-nitrittel (egy gyakran használt tartósítószer, és antimikrobiális szer, ami színt és ízt is hozzáad a termékhez), és egyéb kémiai ízfokozóval és színezékkel, amelyek bizonyítottan megzavarják a pajzsmirigy és az egész endokrin rendszer működését. Jobban járunk, ha elhagyjuk a kommersz felvágottakat, és helyette friss, bio feltételeknek megfelelő körülmények között nevelkedett, szabadon tartott állatok húsát és vadlazacot fogyasztunk.

Tehát mit lehet akkor enni?

Egyszerű. Jó minőségű, teljes értékű, friss, valódi ételeket, amelyek fenntartható és biogazdálkodásból származnak.

Ezek azok a szabályok, amelyeket én betartok és a klienseimnek is ajánlok: olyan ételeket együnk, amelyek lehetőleg

  • vegyszermentes termesztésből származnak
  • nem génmódosított élelmiszerek
  • nincs bennük hozzáadott növekedési hormon, antibiotikum, egyéb gyógyszer
  • nincs bennük semmi mesterséges és semmi tartósítószer
  • nem nagyüzemi termelésből származnak
  • az állatok a nekik megfelelő, természetes táplálékot kapják és van lehetőségük mozogni
  • fenntartható módon termesztik (minimális vízfelhasználással, a talaj kiüresedéstől való védelmével, és állati trágya felhasználásával)

De mindenek előtt élvezzük az ételünket! Az ízekért és az örömért együnk! A stresszmentesség ugyanolyan fontos a pajzsmirigynek, és az életben is.

Forrás:   http://www.tenyek-tevhitek.hu/nyolc_etel_aminek_egy_pajzsmirigy_szakerto_a_kozelebe_sem_megy.htm